
I kraft av å være en av de mest anerkjente og respekterte fiolinpedagoger i Skandinavia har Alf Richard Kraggerud produsert en rekke prisvinnende fiolinister med høyt ansette karrierer. Flere av hans studenter spiller jevnlig med store orkestre, opptrer på prestisjetunge festivaler og frekventerer ofte i media, både i inn-‐‑ og utland. Blant hans tidligere elever kan nevnes Vilde Frang, Guro Kleven Hagen, Catharina Chen, Camilla Kjøll, Eldbjørg og Ragnhild Hemsing, Anders Kjellberg Nilsson, Elisabeth Dingstad, Sonoko Miriam Shimano Welde, Ludvig Gudim og Alexander Rybak m. fler.
Kraggeruds eksepsjonelle resultater er uten tvil et produkt av hans varierte og omfattende utdannelse og erfaring (han begynte å undervise allerede som 13-‐‑åring). I 1992, etter å ha fullført sine studier i pedagogikk og fiolin ved Barratt Due musikkinstitutt (Oslo), studerte han direksjon i London (i klasser med G. Hurst ved Royal Academy og L. Leonard, Morley College). Etter en kortere periode som første-‐‑ fiolinist i Kringkastingsorkesteret ble han rektor ved Gjøvik Kulturskole (1995-‐‑1999). Fra 1999 til 2007 og fra 2009-‐‑13 var han leder for Unge Talenter Barratt Due. Fra 2007-‐‑2009 ble han første rektor for Razumovsky Academy i London. Frå 2013-‐‑ har Kraggerud vært prorektor ved Barratt Due musikkinstitutt. Fra 2017 har Kraggerud vært sentral som faglig rådgiver for Senter for Talentutvikling Barratt Due. I tillegg har han vært viktig i oppbygningen av det nasjonale svenske talentsenteret i Vänersborg og møteplassen der for nordiske talenter. Kraggerud er videre en påaktet foredragsholder og leder av mesterklasser. Han har blant annet figurert ved innflytelsesrike og tradisjonsskapende institusjoner som Mozarteum (Salzburg, Østerrike), Northwestern University (Chicago, USA) og Astona (Sveits) med flere. Valdres Sommersymfoni ble startet av Kraggerud i 1994, og står i en særstilling som selvstendig festival såvel som kurs-‐‑ og møteplassen for talentfulle barn og unge i Norge. Kurset er et utmerket eksempel på Kraggeruds administrative evner og kunstneriske visjoner. Foruten å være et av de største, er det i dag et av de mest unike og resultatskapende i sitt slag, ikke minst i europeisk sammenheng. Alle konserter, all kammermusikk, individuell undervisning, orkesterspill og direksjonsmetodikk utspilles på en spesielt kollaborativ måte mellom nybegynnere og store internasjonale navn, mellom utveksling og samarbeid, mellom lek og ambisjoner og tiltrekker seg en stadig økende andel internasjonale kursdeltagere. Kraggerud mottok i 2017 Lindemanprisen for sitt pedagogiske arbeid.